<
11.kolo
>
    #KlubZSB
    1SK Slavia Praha920:125
    2AC Sparta Praha920:922
    3FC Viktoria Plzeň916:718
    4FC Baník Ostrava912:817
    5SK Sigma Olomouc916:1317
    6FK Jablonec99:514
    71.FC Slovácko96:913
    8FC Slovan Liberec915:1112
    9FC Hradec Králové98:912
    10FK Mladá Boleslav915:1311
    11MFK Karviná98:1311
    12Bohemians Praha 190598:139
    13FK Pardubice98:147
    14FK Dukla Praha97:147
    15FK Teplice910:186
    16SK Dynamo České Budějovice92:231

    Sparta je celorepublikový fenomén, říká šéf marketingu klubu Tomáš Křivda

    Že pro české fotbalové kluby je kromě sportovní stránky klíčová i dlouhodobá práce s fanoušky, dobře ví také šéf marketingu pražské Sparty Tomáš Křivda. Jaká je zhruba náplň jeho práce a co soudí o příznivcích Letenských?

    Sparta je celorepublikový fenomén, říká šéf marketingu klubu Tomáš Křivda




    Co obnáší být marketingovým ředitelem fotbalové Sparty Praha?

    Je to především o službách pro fanoušky. O tom, aby se na stadionu cítili dobře a bylo o ně postaráno. Je to proces, který obnáší pozvánky na utkání, reklamu, doprovodný program, zajímavé akce a vlastně celou funkčnost stadionu. Což znamená, aby například fungovaly turnikety, prodej a předprodej vstupenek, občerstvení či fanshop. Je to také o tom, aby se propojilo partnerství s fanoušky a přinášelo to pozitiva oběma stranám.

    Tohle se jistě nedá stihat v jednom člověku. Kolik lidí máte v týmu?

    Pro jednoho to určitě není (směje se). Nějakou dobu jsem to sice zvládal sám, ale máte pravdu, že už to zvládnout nemohu. Moje oddělení má sedm zaměstnanců včetně mě a každý má svou pozici.

    Sparta má velikou fanouškovskou základnu. Co je na práci s ní specifické?

    Asi to, že Sparta je celorepublikový fenomén. My jsme se Slavií pravděpodobně jediným klubem, který má fanoušky po celé republice. Máme rozsáhlou síť fanklubů, které jezdí na domácí, ale i na venkovní zápasy. Mohu zmínit pobočku fanklubu, který do Prahy pravidelně dojíždí více než 300 kilometrů. Podle jednoho průzkumu z minulosti máme dokonce přes milión příznivců. My se tak snažíme dostat hodně z těch lidi, kteří sledují naše zápasy jen v televizi, přímo na stadion.

    Čím si tak vysoké číslo fanoušků vysvětlujete?
    Dlouhou historií klubu, který tady funguje více než 120 let. Sparta v minulosti jen jednou sestoupila, naopak často reprezentuje náš fotbal v evropských pohárech.  Je to o té dlouhodobosti, že klub už v minulosti překonal spoustu těžkých chvil. Rozhodně bych ale chtěl zmínit, že spousta má ještě svůj lokální tým, kterému fandí. Ten ale právě nemusí hrát evropské poháry, takže ten člověk pak podporuje také Spartu.

    Sparta má ale i jádro tzv. "problémových fanoušků". Práce s nimi je nejspíš hodně náročná…
    Určitě máme i fanoušky, kteří se nechovají tak, jak bychom si představovali. Možnosti klubu jsou ale v tomhle boji bohužel trochu omezené. Snažíme se komunikovat s policií i zákonodárci, abychom mohli lépe postupovat proti chuligánství. Každopádně tato skupina problémových fanoušků je skutečně mizivé promile, a když si vezmete domácí zápasy, tak tam jiné problémy než na ostatních stadionech nejsou. Naštěstí 99,9 procent naších fanoušků jsou slušní lidé, kteří si jdou zápasový den především užít.

     Hodně aktivní jsou v komunikaci s fanoušky i vaši hráči, jako příklad uveďme třeba záložníka Lukáše Váchu. Snažíte se je v tom nějak podporovat?

    Tak to není jenom o Lukášovi, s fanoušky komunikují i další naši hráči. Hodně k tomu pomáhají sociální sítě. My v tom hráče jednoznačně podporujeme, ale musí se vždy určit ta správná cesta a nejít až za hranu. S našimi fotbalistiy o tom debatujeme, není to ale tak, že by se nám zcela dařilo hlídat, jestli je pokaždé vše ideální. Co si třeba hráči píší na svých sociálních sítích, je hlavně na nich samotných. 

    Sparta také často pořádá autogramiády. Kdo hráče na tyto akce vybírá?
    Snažíme se tyto věci mezi hráče rovnoměrně rozkládat, aby jeden nebyl na pěti akcích měsíčně a jiný zase ani jednou. Pak je to samozřejmě také o tom, jak kluci komunikují s médii jak jsou jimi žádaní. Chceme tímto způsobem i vychovávat mladé hráče, kteří třeba přecházejí do A-týmu. Takže byť ještě pro fanoušky nejsou tolik atraktivní, na ty akce chodí samozřejmě taky.

    A jaká byla z pohledu marketingu spolupráce s bývalým trenérem Vítězslavem Lavičkou a jaká je ta s aktuálním koučem Zdeňkem Ščasným?
    Musím říci, že s oběma byla a je bezproblémová. Oni moc dobře vědí, že v dnešní době už není fotbal jen o 90 minutách na hřišti, ale i o dění mimo zápas. Všechno ale závisí na vzájemné odbdobí. Nikdy třeba nevyužíváme hráče, když má jít na předzápasový trénink a tak. Ve chvíli, kdy hrajeme dva zápasy v jedno týdnu, pak naše aktivity také hodně tlumíme. S některými požadavky přicházet sice můžeme, ale zároveň musíme brát zřetel na to, co má zrovna mančaft Sparty na programu.


    FOTO: LFA

    K tématu